Home Filipines Oslob i els taurons balena domesticats

Oslob i els taurons balena domesticats

written by Jere 12/02/2014

Oslob és una petita població del sud de Cebú, i a 10 kilòmetres hi ha una zona anomenada Tan Awan, famosa des de fa només tres o quatre anys perquè veure els taurons balena està 100% garantit.

Per arribar-hi cal agafar un bus a Cebú (Estació sud) en direcció a Bato i demanar al cobrador que t’avisi a Tan Awan. Nosaltres vam anar al terminal de busos directament des de l’aeroport (veniem de Boracay) i arribavem al poble ja ben de nit, sobre les vuit del vespre.

El bus ens va deixar a la carretera i tot era fosc i no es veia res. L’amo de l’hotel del costat ens va sortir a buscar i ens va explicar que el dia anterior havia passat un tifó i encara estaven sense aigua ni llum. Com que tot el poble estava igual i el senyor era molt simpàtic, ens vam quedar a dormir allà (no recordem el nom de l’hotel, però l’habitació familiar amb ventilador eren 800php). Ens van preparar pollastret filipino bonissim per sopar i a dormir d’hora per matinar l’endemà.

A les 5.30 del matí ens vam despertar amb els primers raigs de sol i vam descobrir que l’hotel era arran de platja. El dia anterior sentiem ones però sense llum no sabiem si la platja era lluny o aprop… Sobre les 6 vam baixar a l’entrada preguntant per fer l’avistament de tauronets balena i en 5 minuts ja erem a la barca amb una parella de filipins que també hi anaven (1000php x cap).

Del tauró balena viu tot el poble i hi ha com 100 persones que t’ajuden a pujar i baixar de la barca, t’expliquen com t’has de comportar, etc.

Un cop a l’aigua, molt aprop de la costa, comencen a aparèixer les bèsties enormes, la obrint la boca per absorbir el peix que els llencen des d’una barquets. Són inofensius, com gossets seguint l’home que els dóna de menjar.

Pel que llegim, a Oslob els taurons balena que hi van són joves i per tant no són dels exemplars més grans, però tot i així del cap a la cua el peix fa 8 metres tranquilament.

Nedem al seu voltant i fem fotos com podem, encara que el tifó del dia anterior ha deixar l’aigua ben moguda i no es veu massa bé. Les barques amb turistes van arribant, i el senyor que alimenta les bèsties va movent la seva barca amunt i avall de la platja, mentre els peixets de 8 metres el segueixen.

Segurament és millor veure els taurons balena salvatges que no pas els que estan acostumats als humans, però per veure’ls salvatges haviem d’anar a Donsol i voliem evitar passar per Manila i sobretot perdre tres o quatre dies del viatge. Oslob queda aprop de Cebú, el nostre centre d’operacions d’aquest viatge i per això el vam escollir.

També pensem que és bò que els pobles pescadors cuidin i explotin els peixos vius i en el seu hàbitat, que no pas que els matin per menjar-los, o perquè creuen que ténen poders afrodisiacs, com passa amb moltes espècies a la Xina o al Japó. Filipines és conscient de la importància i de l’atractiu turístic del seu fons marí i el protegeix, crea santuaris marins protegits, etc i això ens agrada molt!!